Linx+ brengt mensen samen. Vanuit onze roots in de arbeidersbeweging zetten we sociale strijd en solidariteit centraal. Samen maken we werk van ontmoeting, cultuur en engagement.

Geschiedenis

De wortels van Linx+ gaan terug tot 1965, toen we nog Culturele Centrale heetten.

Traditie van volksverheffing

Sociaal-cultureel werk is eigen aan de socialistische beweging. Reeds van bij haar ontstaan werd er ingezet op “volksverheffing”. Daarbij was het niet alleen belangrijk om het lichaam te voeden en te verzorgen, ook de geest moest gevoed worden. Een beetje empowerment avant la lettre. Zo ontstonden de Vooruit, de rode valken, de majoretten, de fanfare… Uiteraard was dit ook vanuit het idee om de socialistische missie uit te dragen.

1965: Culturele Centrale

In 1963 kwam de Wet op de vergoeding voor Sociale Promotie tot stand. Vakbonden, jeugd- en andere organisaties kregen dankzij de steun van de overheid de mogelijkheid om in te zetten op sociale promotie. In het kielzog van het ABVV werd in 1965 Culturele Centrale geboren.

Culturele Centrale maakte van socialistische volksverheffing voor volwassenen haar kerntaak. In heel Vlaanderen ontstonden afdelingen. Sommige van deze afdelingen bestaan vandaag nog altijd en zijn nog steeds zeer actief.

Logo Culturele Centrale

Van top down…

In de beginjaren was de werking nogal top-down. De Culturele Centrale wist wat vrijwilligers nodig hadden. En dus was er een sterk gestuurd aanbod. Met de tijd werden afdelingen meer betrokken bij de uitwerking van het aanbod. Zij wisten immers zelf wat ze als afdeling nodig hadden en waarmee ze deelnemers konden binden aan hun werking. De Culturele Centrale begon te werken met jaarthema’s, waarbij afdelingen ondersteund werden in het uitrollen van die thema’s.

Naar bottom-up

De jaren 2000 waren een keerpunt voor vele organisaties, ook voor de Culturele Centrale. De computer deed meer en meer zijn intrede, cultuur werd meer dan gezamenlijke activiteiten organiseren, leren werd een meer individueel gebeuren waarbij mensen vanuit de eigen goesting of leerbehoefte konden kiezen.

De Culturele Centrale paste zich aan deze veranderende tijdsgeest aan. De top-downaanpak maakte plaats voor bottom-up. De inspraak van vrijwilligers werd verder doorgetrokken tot het beleidsniveau. We gingen over tot een maatschappelijke, individuele, inhoudelijke en structurele diversiteit.

2003: Linx+

In 2003 werd Linx+ geboren, een nieuwe naam met een ruime blik. De naamsverandering is ook een naamsverbreding. Want het mag wel wat meer zijn… Vanaf dan zoekt Linx+ naar een breder publieksbereik, aanvullend op de klassieke afdelingen. Er worden partnerschappen aangegaan met andere maatschappelijke actoren. De naam verwijst immers niet enkel naar links zijn, maar ook naar linken leggen naar andere mensen en groepen.

Logo Linx+ smiley
Logo Linx+ smiley 2
Logo Linx+ ABVV-partner in vrije tijd

Arbeiderscultuur

Naast de klassieke afdelingen experimenteren we al langer met nieuwe verenigingsvormen. We merken dat onze thema’s mensen verbinden. En dus zetten we onze missie nog scherper, met focus op het thema arbeiderscultuur.

Onze activiteiten staan open voor iedereen, er is geen lidmaatschap van Linx+ of van het ABVV vereist.

Logo Linx+ Maak het mee

Meedoen?

Ontdek hier hoe je Linx+ mee kan maken

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 0 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kun je niet uitschakelen.

Geen cookies gevonden

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 2 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Tracking 0 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.

Geen cookies gevonden

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden