Communicatieplan maken

Communicatieplan maken

Hoe werk je een plan uit voor de communicatie van activiteiten. 

Een communicatieplan is een hulpmiddel om gestructureerd te communiceren over bv. een activiteit of een project. Simpel gesteld geeft het een antwoord op de vraag: wat gaan we waarom, wanneer, naar wie en hoe communiceren?

1. Wat gaan we communiceren en waarom? Wat is het doel van onze communicatie?

  • Communicatiedoelstellingen formuleer je zo concreet en meetbaar mogelijk (SMART) en altijd in termen van kennis en houding. Wat moet de ontvanger weten, wat willen we dat hij of zij doet?
    • We willen informeren over een activiteit...
    • We willen mensen sensibiliseren om een campagne te steunen...
    • We willen bekendheid krijgen voor een bepaald aanbod...
    • enz.

2. Wat is onze doelgroep?

  • Je kan een indeling maken in verschillende groepen, bv. leden van onze afdeling, deelnemers aan een vorige activiteit, mensen die de bib bezoeken, mensen die in de buurt wonen, jonge gezinnen met kinderen, gepensioneerden, enz.
  • Voor elke doelgroep kan je een aangepaste communicatie zoeken.
  • Probeer niet alle doelgroepen tegelijk te bedienen.
  • Blijf bij jezelf, doe wat je graag doet.

3. Welke boodschap willen we brengen?

  • Kom naar onze activiteit
  • Teken onze petitie
  • Wandel met ons mee
  • ...

4. Via welke communicatiemiddelen?

  • Denk vooraf goed na over welk middelen je wil inzetten en wie je ermee kan bereiken.
  • Denk zowel aan online als offline communicatie.
  • De combinatie van alle communicatiemiddelen is de communicatiemix.
  • Onder offline verstaan we allerlei drukwerken op papier: een brief die op je opstuurt, een affiche die je uithangt, een flyer of folder die je verdeelt, een bericht of advertentie in de lokale krant, ...
  • Onder online verstaan we alle digitale communicatie: een e-mail naar je contacten, een vermelding op je eigen website, de website van Linx+ of de website Uit.be, een digitale nieuwsbrief, een evenement op Facebook, ... Denk ook na over een mooie opmaak van je communicatiemiddelen.

5. Met welk budget?

  • Offline communicatie is grotendeel gratis (behalve advertenties op bv. Facebook).
  • Drukwerk kost altijd wat geld. Voorzie hier dus budget voor. Op websites zoals www.drukland.be of www.zwartopwit.be kan je makkelijk berekenen wat drukwerk zou kosten.

6. Evaluatie

  • Hebben we de juiste communicatiemiddelen gebruikt?
  • Hadden we voldoende oplage en budget voorzien?
  • Welke feedback kregen we erop?
  • Was er een goeie taakverdeling?
  • Wat kunnen we verbeteren?

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 5 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kun je niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 2 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Tracking 1 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden