Participatiedrempels wegwerken
Participatiedrempels wegwerken
Niet iedreen heeft het even gemakkelijk om deel te nemen aan het verenigingsleven. Jij kan daar als individu en als groep zeker verandering in brengen.

Iedereen mee?
Onze samenleving is de afgelopen decennia steeds meer divers geworden. We spreken tegenwoordig zelfs van de ‘superdiverse samenleving’. We willen natuurlijk dat iedereen zich welkom voelt. Hieronder vind je tips en informatie over toegankelijkheid, helder taalgebruik, het omgaan met gender en seksualiteit, en het omgaan met verschillende leeftijden, culturen en beperkingen. Zo maken we ons aanbod voor iedereen veilig en toegankelijk.
Toegankelijkheid
Onder toegankelijkheid vallen veel verschillende aspecten. Raadpleeg hier de checklist van de zeven B’s om de toegankelijkheid van je evenement aan te toetsen.
Beschikbaar
Beschikbaarheid gaat over informatieve en administratieve drempels. Is de informatie over de activiteit volledig en makkelijk beschikbaar? Moeten mensen zich op voorhand inschrijven? Is er een wachtlijst om te kunnen deelnemen? Is er iemand bij wie de deelnemers terecht kunnen met vragen?
Betaalbaar
Is de activiteit voor iedereen betaalbaar? Zijn er vervoerskosten? Is er eten en drinken voorzien? Kun je de activiteit gratis aanbieden? Sommigen moeten misschien ook voor kinderopvang betalen. Betaalbaarheid gaat, naast geld, ook over de ‘psychologische kostprijs’ die deelnemers moet betalen. Hoeveel persoonlijke informatie moeten mensen delen? Hoeveel inspanning moet de deelnemer leveren om mee te kunnen doen?
Bruikbaar
Is het aanbod van de activiteiten afgestemd op de doelgroep? Heeft de doelgroep baat bij deze activiteit? Is er kinderopvang of een activiteit voor kinderen voorzien? Is de activiteit geschikt voor prikkelgevoelige personen, zoals mensen met autismespectrumstoornis? Kan iedereen goed verstaan wat er wordt gezegd? Zijn er genderneutrale toiletten beschikbaar? Verderop in dit artikel lees je meer over deze onderwerpen.
Bereikbaar
Is het aanbod makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer? Is de ruimte toegankelijk voor rolstoelgebruikers en mensen die slecht ter been zijn? Vindt de activiteit op een gepast tijdstip plaats? Ook psychologische bereikbaarheid speelt een rol; vindt de doelgroep dat de activiteit bij hen past?
Begrijpbaar
Is de informatie over de activiteit helder en makkelijk te begrijpen, ook voor minder geletterde personen? Is er ruimte voor de thuistaal van mensen met Nederlands als tweede taal? Zie ook het kopje ‘Klare taal’ hieronder.
Bekend
Is je activiteit gekend bij je doelgroep? Is het bredere aanbod bekend bij de doelgroep? Promoot je activiteit eens ergens anders om meer publiek te bereiken! Denk bijvoorbeeld aan de bibliotheek, het buurthuis en het culturele centrum om flyers te verspreiden, of maak gebruik van sociale media.
Betrouwbaar
Voelen mensen zich welkom? Wordt iedereen respectvol behandeld en zonder vooroordelen benaderd? In een veilige sfeer hebben mensen meer vertrouwen in elkaar.